Decyzja o podjęciu terapii

Wielokrotnie w kontakcie z ludźmi spotkałam się ze słowami „wiele razy myślałem, żeby wybrać się na spotkanie z psychologiem ale…”. No właśnie. „Ale” może mieć niezliczenie wiele rozwinięć – „…ale nie wiem gdzie szukać”, „ale nie wiem od czego zacząć”, „nie wiem czy mi to pomoże” itp. Zacznijmy od tego, że skoro nie wiesz, to może warto się dowiedzieć?

Jeśli przed rozpoczęciem terapii powstrzymuje Cię myśl „nie wiem czy mi to pomoże”, to tym bardziej warto spróbować – tak naprawdę sukces terapii zależy głownie od Ciebie, sam więc zadaj sobie pytanie czy wierzysz, że jesteś gotowy do wprowadzenia zmian w swoim życiu. Jeśli natomiast nie wiesz od czego zacząć być może – banalnie – od początku, czyli od tego co pierwsze przyjdzie Ci do głowy, nasz umysł czasami podrzuca nam najlepsze rozwiązania gdy najmniej się tego spodziewamy.
Tak czy inaczej, terapię warto podjąć w sposób świadomy. Przede wszystkim decyzja o kontakcie z psychologiem, terapeutą powinna być wyłącznie Twoją decyzją, jeśli chcesz zrobić to nie dla siebie, a dla kogoś (chłopaka, mamy, brata itp.) to taka terapia na pewno nie przyniesie oczekiwanych (przez otoczenie) efektów – tylko Ty sam możesz zdecydować o zmianie. Jeśli jednak to w Twojej głowie wykiełkowała myśl, aby spróbować „popracować ze sobą”, nie ma sensu zaprzątać jej sobie myślami o tym czy aby na pewno jestem na to gotowy – skoro taka myśl się pojawiła to niewątpliwy znak, że owszem, jesteś gotowy.

Warto, żebyś wiedział co konkretnie chcesz zmienić w swoim życiu – jak nie chcesz się czuć, jaki nie chcesz być, jak nie chcesz się zachowywać, kolejnym naturalnym krokiem jest wyznaczenie sobie celu – skoro nie chcesz czuć się w jakiś sposób, to jak chcesz się czuć?, skoro nie chcesz zachowywać się w jakiś sposób to jak chcesz się zachowywać, a może po prostu chcesz nauczyć się panować nad emocjami? Problemów do rozwiązania i celów do wyznaczenia może być mnóstwo – każdy ma inne – ważne, żebyś był pewien, że problem z którym chcesz pracować jest Twoim prawdziwym problemem, czymś co naprawdę chcesz zmienić i pamiętaj, że to co inni uważają za Twój problem niekoniecznie musi nim być.

Kolejną istotną rzeczą jest świadomość, że psycholog to nie wróżka – wie o Tobie tyle, ile sam powiesz, ile sam pokażesz – ukrywanie więc przed terapeutą swoich myśli, refleksji czy doświadczeń spowoduje, że Wasza wspólna praca będzie utrudniona lub wręcz niemożliwa – pamiętaj, że terapeuta jest zobligowany do zachowania tajemnicy zawodowej więc nic co wydarzy się w trakcie sesji „nie opuści gabinetu terapeutycznego” i zostanie tylko między Tobą a Twoim terapeutą.

To z kim i jak będziesz pracował również zależy od Ciebie – po pierwszym spotkaniu z terapeutą sam zdecydujesz czy chcesz kontynuować terapię z tą osobą czy też wolisz poszukać kogoś innego – psycholog to też człowiek i tak, jak w życiu, do pewnych osób czujemy sympatię i zaufanie, do innych nie, nadajemy na tych samych falach lub nie, kiedy jednak podejmiesz decyzję o doborze terapeuty bądź w tej decyzji konsekwentny – konsekwencja to ważny element terapii sam w sobie.

Ostatnim punktem tej krótkiej listy jest świadomość, że praca terapeutyczna dotyczy bezpośrednio Ciebie – jeśli więc trafisz na najlepszego choćby psychologa ale sam nie będziesz chciał zmiany – nikt do tej zmiany Cię nie zmusi. Terapia będzie więc wymagała od Ciebie konsekwencji, otwartego umysłu, refleksji a czasami walki z własnymi „demonami” – możesz być jednak pewien, że warto, w końcu, jak powiedział ktoś, kiedyś: „praca nad sobą to jedyna pewna robota w życiu”.