odc. 5 Jak zmotywować się do zmiany

Często zdarza się, że podejmujemy decyzję o dokonaniu jakiejś zmiany w naszym życiu, podejmujemy odpowiednie kroki, a potem zapał mija, a po motywacji nie pozostaje nawet ślad. Zobacz film i dowiedz się jak zmotywować się do zmiany i tę motywację utrzymać.

Zapraszam do subskrypcji mojego kanału YT, w którym poruszam problemy jakie najczęściej zgłaszają pacjenci w moim gabinecie: https://www.youtube.com/channel/UCUqHuPHElWNJhePj3yi4-rA?view_as=subscriber

Transkrypcja tekstu:

Będę szczęśliwy, kiedy zmienię mieszkanie, będę zadowolony gdy zmienię pracę, gdy schudnę zacznę się cieszyć życiem – każdy z nas słyszał takie lub podobne zdania od innych osób lub od samych siebie. Mamy tendencję do lokowania naszego szczęścia w przyszłości, konkretnie wtedy, gdy jakiś cel zostanie zrealizowany. Zazwyczaj są to duże cele – wystarczająco duże, aby móc od nich uzależniać swoje poczucie zadowolenia. Skoro duże to i trudno osiągalne, a nierzadko też odległe w czasie. Wyznaczamy sobie cele, ustalamy sami ze sobą, że właśnie od tego momentu poprawi się jakość naszego życia i ochoczo przystępujemy do działań. Jednak okazuje się, że zrealizowanie wyznaczonego celu wiąże się z wysiłkiem, staraniami, sporą ilością pracy i niejednokrotnie pewnymi wyrzeczeniami i to nie przez dzień czy dwa ale znacznie dłużej. Już sama myśl o tych wszystkich działaniach, często powoduje, że tracimy zapał i motywację i porzucamy nasze marzenia i plany. A nawet jeśli jesteśmy zdeterminowani i mimo wszystko decydujemy się działać, czas mija a nasz cel wciąż jest bardzo odległy. Weźmy za przykład odchudzanie, decydujesz się na dietę i ćwiczenia ponieważ uznajesz, że Twoja waga ma wpływ na Twoje poczucie zadowolenia z życia, jeśli będziesz regularnie korzystał z siłowni i stosował się do zaleceń dietetyka osiągniesz swój cel powiedzmy za rok. Podejmujesz wyzwanie, mija miesiąc czy dwa, a Ty, owszem schudłeś, ale do wyznaczonego celu nadal pozostało 10 miesięcy i kilkanaście kilogramów. Stwierdzasz więc, że Twoje wysiłki i wyrzeczenia nie są tego warte i rezygnujesz – jednak nadal jesteś przekonany, że nie będziesz szczęśliwy bez osiągnięcia odpowiedniej wagi, jednak nagroda, jaką w tym przypadku jest zrzucenie kilkunastu kilogramów jest niewspółmierna do wysiłków, jakie w jej osiągnięcie trzeba włożyć. Inny przykład to postanowienie o nauce jakiegoś języka, już snujemy plany o tym ile nowych możliwości otworzy przed nami znajomość nowego języka, gdzie to nie pojedziemy na wakacje kiedy już będziemy mogli biegle się porozumiewać i jakich wspaniałych nowych ludzi poznamy. Podekscytowani ruszamy na poszukiwania odpowiedniej szkoły językowej, dokonujemy zakupu notatnika i podręczników a potem okazuje się, że to zadanie będzie wymagało konsekwentnego uczestniczenia w zajęciach, powtarzania materiału w domu a opanowanie nowego języka w stopniu podstawowym zajmie co najmniej rok. Często więc odkładamy nasz cel na później – gdy będzie więcej czasu, gdy okoliczności i warunki zewnętrzne pozwolą na bardziej efektywne działania, gdy dzieci dorosną i tak dalej – jesteśmy prawdziwymi mistrzami w tworzeniu wymówek. W ludzkiej  naturze leży strach przed zmianą i doświadczeniem porażki. Znacznie łatwiej jest pozostać w tym co znane, nawet jeśli nam to nie odpowiada niezależnie od tego czy jest to toksyczny związek czy nieodpowiedni wygląd. Nieświadomie boimy się tego co będzie, jak sobie poradzimy jeśli się nie uda i nasze wysiłki pójdą na marne. Tkwimy więc sobie w niekomfortowej sytuacji snując marzenia o odległej przyszłości i zrealizowaniu marzeń, jednocześnie nic w tym kierunku nie robiąc albo ciężko pracujemy nad osiągnięciem celu ciągle frustrując się, że wciąż jest on tak odległy.
A co by się stało gdybyśmy spróbowali zmienić perspektywę przenosząc uwagę z przyszłości na chwilę obecną? To właśnie teraz jesteś w sytuacji, w której nie chcesz być prawda? To właśnie teraz nie znasz języka, nie jesteś zadowolony ze swojego wyglądu czy też mieszkasz w miejscu, w którym mieszkać nie chcesz. Jeśli więc zamiast skupiać swoją uwagę na odległej przyszłości przeniesiesz ją na chwilę obecną dostrzeż być może szereg możliwości, żeby tę sytuację choć trochę zmienić. Jeśli zamiast zadawać sobie pytanie ileż to wysiłków będziesz musiał włożyć w zrealizowanie zlokalizowanego w przyszłości celu, zapytasz siebie co też mógłbyś zrobić aby Twoja sytuacja odrobinę zmieniła się już teraz być może okaże się, że owszem, od ideału dzieli Cię daleka droga, ale  zmiana obecnej sytuacji nie wymaga już tylu wyrzeczeń i starań. Jeśli kompletnie nie znam hiszpańskiego i ta sytuacja z jakichś powodów utrudnia mi życie to jeśli jutro pójdę na lekcję tego języka i poznam tylko 3 słowa – to już nie będę w tej samej sytuacji. Nie będę już osobom, która w ogóle nie zna języka, a w ciągu jednego dnia stanę się kimś, kto zna 3 hiszpańskie słowa. Jeśli nie jestem zadowolona ze swojej wagi i zacznę zdrowo się odżywiać, pić odpowiednie ilości wody zamiast słodkich, gazowanych napojów i wybiorę się na pierwszy od lat szybszy spacer, to następnego dnia nie obudzę się w ciele modelki ale z pewnością poczuję, się znacznie lepiej, wręcz lżej – a to osobiście potwierdzają osoby, które takie działania podjęły – a więc obudzę się w innej sytuacji niż wczoraj, a kolejnego dnia będzie jeszcze lepiej. Każdy mały krok jest celem samym w sobie, dostrzegając małe zmiany i traktując je z należytym szacunkiem i uznaniem możesz cieszyć się nie jednym, odległym sukcesem ale codziennymi, małymi sukcesami i ani się obejrzysz a rzeczywiście stracisz na wadze lub zaczniesz formułować pełne zdania w danym języku. Pomocna może być też zamiana wyobrażenia szczęścia i odległego marzenia na wyobrażenie niekomfortowej sytuacji, której doświadczamy obecnie – w przyszłości. A więc zadanie sobie pytania jak będzie wyglądało moje życie za kilka lat, jeśli teraz nic nie zrobię, jeśli pozwolę sobie na tkwienie z sytuacji, która mi nie odpowiada i nie podejmę odpowiednich działań już teraz. Zamiast dążyć do zrealizowania wymarzonej, odległej wizji przyszłości, zacznij zmieniać swoją teraźniejszość, wtedy droga do Twojego celu stanie się celem samym w sobie. Doceniaj drobne zmiany, nagradzaj się i każdy wysiłek traktuj z należytym szacunkiem a takie podejście pozwoli Ci uniknąć frustracji i zrealizować wyznaczone zadanie  w mniej uciążliwy sposób.